כל זאת ועוד הוא שקר.

שלום קוראים, החזון התממש.

הבלוג הזה הוא רעיון שהתבשל אצלי בראש דיי הרבה זמן – כוכבים הספיקו להקיף זה את זה וזקן הספיק להתעבות ולהיעלם מאז הרהרתי לראשונה שמא יהיה זה נחמד לפתוח איזו פינה נוחה להרהורים.

המוטיבציה העיקרית לפתיחתו היא שאני נתקל באופן תדיר בנושאים מתמטים מעניינים במסגרת לימודי הרשמיים או הפחות רשמיים, דברים יפים שהציבור לא יודע אך זקוק באופן נואש לידיעה. הבחנות, לא בהכרח שלי, שגרמו לי להבין שוב שמלכת המדעים היא עדיין המתמטיקה. אעפ"כ, אני לא מגביל את עצמי לכתיבה מתמטית בלבד ועלול לפרסם המלצות למוזיקת אינדי.

הבלוג עבר אבולוציה מעניינת. בהתחלה הוא היה בלוג בע"פ – הטרדתי חברים (לשעבר) בנוגע להגיגיי. לאחר מכן, הוא הפך לבלוג על דפדפת. ההתפתחות הבאה הייתה לא אינטואיטיבית ומטרידה את טובי האנרתופולוגים: עברתי לפנקס-כיס.

It's pi plus C, of course.
מבטיח לשבור קונספציות (מקור: XKCD)

הבנתי שקורה פה תהליך שלילי שצריך לעצור אותו. אני מאבד חברים מהעולם האמיתי, ודפי פנקס. בו-זמנית התחיל תהליך בו נשאבתי לעולם הבלוגים והקהילות המתמטיות, כמו MathOverflow וmath.StackExchange. בהשראת בלוגים מתמטיים כמו "מה חדש" של טרי טאו (זוכה מדליית פילדס) והבלוג המאלף "דיוק מעצבן", נולד הבלוג המסוקס שלי.

עוד לא התאפסתי על רמת הבהירות והנגישות שאני רוצה להציג בבלוג. זה טרייד-אוף מעניין בין פוסטים יותר תמציתיים אך מיעוט קוראים לבין פוסטים ארוכים, ואולי מייגעים בשביל מתמטיקאים "מן המניין". לא משנה מה אבחר, קבוצה מסויימת תהיה מרוצה, רק צריך לדאוג שזו לא תהיה הקבוצה הריקה.

אני חושב שאתנסה בכל מיני סגנונות, כמו פוסטי סקירה, פוסטים בהדרכה, ופוסטים בתמונות (והסגנון השנוי-במחלוקת ביותר: פוסטי-אורח!). יתכן שהסדר לא יהיה לינארי, ופוסט סקירה יוכל לבוא אחרי פוסט מתקדם יותר (וכך התלות שלכם בבלוג תגדל).

מה שלא יהיה, כתיבת פוסט זה היא צעד ראשון ולא טריוויאלי למימוש הבלוג, בלוג שעלול לגרום לי לסנטימנטליות וירטואלית עוד זמן לא רב כל פעם שאחשוב עליו. ימים יגידו האם אצמח לכדי מתמטיקאי ידוע הצורך קפה דווקא מתוך דונאט (או, בל נשכח – מבקר מוזיקה רב-כוח), והאם קריאתכם בבלוג זה תעניק לכם מעמד של כמו-קדושים – אני מניח שלא – אבל אני מבטיח שיהיה פה עניין לציבור.

הבחירה בעצלן לא מקרית
דיסוננס בין העולם המתמטי למציאות היבשה (מקור: Math Major Sloth)

נושאים שארצה לגעת בהם בין השאר –

  • הכללות – הרבה משפטים קטנים, מהסוג שרואים ביותר מקורס אחד ואף פעם לא מבינים על מה המהומה, אפשר לחזק ולהכליל בכיוונים שונים. מדובר במלאכה מתמטית חשובה – לראות את התמונה המלאה, להחליש את ההנחות, ולהגיע למשפט עם הרבה יותר תוכן, בלי בהכרח לשלם הרבה יותר. בתפריט – משפט הקירוב של ויירשטראס, משפט פרמה הקטן. תחת הכללות נכנסת גם הקטגוריה החשובה של אנלוגיות.
  • תקיפת משפט פשוט מכיוונים שונים – גם משפט פשוט יכול לתת תובנות אם מוכיחים אותו באמצעים שונים.
  • הילברט, משפטיו ובעיותיו – דוד הילברט, מתמטיקאי ופילוסוף גרמני שפעל מסוף המאה ה19 עד לאמצע המאה ה20. נאמר עליו שהוא אחרון המתמטיקאים שידע את כל המתמטיקה (לתמימים שבקהל צריך לספר שבמתמטיקה יש יותר תחומים מאשר מספר המקצועות במערכת השעות של תלמיד התיכון השקדן ביותר), אבל התחרות לא טריוויאלית. משפטים מפורסמים באלגברה ומושגים בסיסיים באנליזה נושאים את שמו. הוא ידוע בין השאר בשל רשימת 23 בעיות שפירסם ב1900, בעיות במגוון תחומים, שהילברט דרש להן תשומת לב ופיתרון במאה שנפתחה. על חלקן אפשר אפילו לדבר בבלוג!
  • קומבינטוריקה אלגברית – אני לא קומבינטוריסט בחסד, אבל מסתבר שבעיות רבות בקומבינטוריקה אפשר לפתור באמצעים אלגברים אלגנטים. ומסתבר שקומבינטוריקה פתוחה גם לטכניקות מאנליזה מרוכבת. ומתורת ההצגות. ומאלגברה לינארית. ולא רק זאת, אלא שיש בעיות בקומבינטוריקה שידוע להן פיתרון רק בדרך עקלקלה וזרה אשר לא חוצה אף טיעון קומבינטורי כמעט! כלומר מדובר בנושא אינטגרלי לכל העוסק במלאכת הספירה.
  • אלגברה קומבינטורית – התחום הדואלי. הרבה משפטים באלגברה, בעיקר בחבורות סופיות, אפשר להוכיח עם שיקולים קומבינטורים.
  • תורת המספרים – תחום שהמתמטיקה התחילה בו, ושכל תחום במתמטיקה משרת אותו.
  • ועוד!

בעל הבית דואג לבריאותי ומסיר אותי מהמחשב. מקווה שעוררתי סקרנות ושנראה אתכם בעתיד.

פרנקו

נ.ב.: שם הבלוג מקורו בלהיט של בלונדי:

אודות Ofir Gorodetsky

Graduate student at TAU. Can be contacted at bambaman1 at gmail dot com.
פוסט זה פורסם בקטגוריה כללי. אפשר להגיע ישירות לפוסט זה עם קישור ישיר.

2 תגובות על כל זאת ועוד הוא שקר.

  1. גלרע הגיב:

    גורודצקי, פנקס כיס זו ההתפתחות הכי אינטואיטיבית. אתה מקבל אותו בחינם, והוא בדיוק מתאים לכיסים!
    חוץ מזה, אני מסכים שמתמטיקה זה אחלה, אבל אם כבר אתה קוראים בבלוגים עם שמות כמו overflow או stack, הם לא אמורים להיות מתמטיים!
    זהו, אני גאה להיות המגיב הראשון לבלוג שלך, you're a true friend 🙂

  2. ה.כ. הגיב:

    בהצלחה!

כתיבת תגובה

